Koncert rozpocznie cykl napisany do wierszy Tadeusza Micińskiego: 1. Fioletowe góry, 2. Natchnienie, 3. W mym sercu baśni o jutrzence, 4. Bądź zdrowa, 5. Palmy oraz 6. Akwarela.
Charakterystyczne dla pieśni jest przywoływanie obrazów natury, których muzyczna ilustracja ukazuje niezwykle plastyczną wyobraźnię kompozytora.
Grażyna Bacewicz zaliczana jest zazwyczaj do grona przedstawicieli neoklasycyzmu, jednak sama artystka zdecydowanie sprzeciwiała się tak jednoznacznej klasyfikacji. Spośród kilkunastu pieśni Bacewicz na głos z fortepianem, tego wieczora można będzie usłyszeć Trzy pieśni do słów arabskich z X wieku, których autorem przekładu jest Leopold Staff. Ich treść skupiona jest wokół tematyki miłości, tęsknoty i samotności.
Pierwszym powojennym – i zarazem ostatnim w ogóle – cyklem pieśni na głos i fortepian Ludomira Różyckiego był tryptyk Z erotyków op. 51, skomponowany wiosną 1923 roku. Zawiera on trzy pieśni: 1. Baśń do słów Edwarda Słońskiego, 2. Twe usta do słów Zygmunta Różyckiego oraz 3. Pieśń weselna do tekstu Williama Szekspira.
The Poet’s Echo op. 76 to jedna z najbardziej subtelnych i atrakcyjnych melodii skomponowanych przez Benjamina Brittena.
Wieczór zakończą klasyczne pieśni hiszpańskie Fernanda Obradorsa, który najbardziej znany jest z cyklu Canciones clásicas españolas.
BILETY
_______
Źródło: Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach