- Zaprezentujemy bardzo szeroką paletę muzyki polskiej, pod względem gatunków – jazz, muzykę dawną, filmową, symfoniczną, różne odsłony muzyki kameralnej – od recitalu, poprzez duet, tria fortepianowe, i harfowe oraz różne formacje od solistów po kwartety. Będzie też muzyka poprzez edukację i wystawy plastyczne – zaprasza na Festiwal Jacek Rogala, dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej.
Festiwal rozpocznie koncert symfoniczny pt. „Inauguracja”, podczas którego wystąpią akordeonista Klaudiusz Baran oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej. W repertuarze koncertu znajdzie się Suita z filmu „Chłopi” Adama Sławińskiego, „Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową” Mikołaja Majkusiaka oraz muzyka do filmu „Miasto nieujarzmione” Romana Palestry.
Kompozycja zmarłego na emigracji Romana Palestra stanowi ilustrację do filmu „Miasto nieujarzmione” z 1950 roku o wojennych losach Władysława Szpilmana. Obraz został uwikłany w ówczesne wydarzenia polityczne i był drugą wersją wcześniejszej, ocenzurowanej produkcji pt. „Robinson warszawski” z muzyką Artura Malawskiego. Obie partytury przypominane są od 2020 roku, gdy tę drugą odnaleziono w archiwach Filmoteki Narodowej.
Koncert „Inauguracja” odbędzie się w piątek, 8 listopada, o godzinie 19 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej.
W sobotę, 9 listopada, o godzinie 18.30 Filharmonia zaprasza na koncert kameralny pt. „Muzyka ocalona”. Przed publicznością zaprezentują się dwaj kieleccy artyści: Mateusz Strzelecki (skrzypce) i Andrzej Paweł Ślązak (fortepian). Na program wieczoru złożą się utwory zapomniane: nieznane, niepublikowane albo stworzone przez twórców, których dorobek był świadomie niszczony bądź ukryty, skomponowane przez Romana Podlewskiego, Karola Rathausa, Romana Ryterbanda, Grzegorza Fitelberga i Aleksandra Tansmana.
Kolejny koncert to propozycja dla całych rodzin. W niedzielę, 10 listopada, o godzinie 11 odbędzie się koncert pt. „Domiobajki” w wykonaniu Jarosława Siwińskiego (fortepian) i Leszka Lorenta (perkusja). „Dominobajki” na fortepian, perkusję, showmana i publiczność składają się z piętnastu abstrakcyjnych elementów bajkowych, takich jak Srebrne Orzechy, Rakieta Kosmiczna, Drzwi, Gonitwa, z których – jak z kostek domina – uczestnicy koncertu ułożą własne krótkie opowieści. Muzycy je zilustrują, dobierając odpowiednie fragmenty dźwiękowe w kolejności wynikającej z wyobraźni publiczności, która będzie miała swój udział w ich współtworzeniu i wykonywaniu. Kompozycja powstała w 1997 roku na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
W poniedziałek, 11 listopada, o godzinie 18.30 w sali kameralnej wystąpi Piotr Orzechowski, czyli Pianohooligan. Pianista wykona utwór, który składa się z dwóch różnych, ale wzajemnie uzupełniających się części. Pierwsza, zatytułowana „One”, to refleksyjna, spokojniejsza strona muzyki artysty, natomiast druga, „Two” prezentuje bardziej dynamiczne i intensywne brzmienie. Kontrast między nimi nie tylko podkreśli wszechstronność pianisty, ale także ukaże głębokie, introspektywne zrozumienie jazzu i jego korzeni.
Następny koncert pt. „Trio Fortepianowe” zagra zespół w składzie: Wojciech Koprowski (skrzypce), Adam Krzeszowiec (wiolonczela) i Grzegorz Skrobiński (fortepian). W repertuarze znajdą się utwory Andrzeja Panufnika, Ludomira Różyckiego i Artura Malawskiego. To trzy różnorodne kompozycje, jakie powstały w obrębie zaledwie 40-tu lat pierwszej połowy XX wieku, które stanowią istotną część polskiego dziedzictwa muzycznego i są charakterystycznymi przykładami stylu każdego z twórców.
W środę, 13 listopada, odbędzie się kolejny koncert kameralny, skierowany tym razem do miłośników muzyki liturgicznej. Będzie on nosił tytuł „Między epokami”. Przed publicznością wystąpią solistka Magdalena Witczak (sopran) oraz zespół Ultra Musicam w składzie: Karol Lipiński-Brańka (skrzypce), Anna Wróbel (wiolonczela) i Agnieszka Wesołowska (klawesyn), którzy zaprezentują dzieła sięgające nawet początku XVIII wieku.
Ostatni koncert kameralny, który odbędzie się w ramach Festiwalu, to „Trio Harfowe”. Utwory Mieczysława Wajnberga, Mieczysława Karłowicza, Sławomira Palestry i Wiktora Kołodziejczyka zagra zespół Mauris Ensamble: Magdalena Di Blasi (flet), Jan Czyżewski (altówka) i Adrian Nowak (harfa). Podczas koncertu będzie można usłyszeć niezwykłe połączenie instrumentów, które rozkwitło w XX wieku.
32. Świętokrzyskie Dni Muzyki zakończy koncert symfoniczny pt. „Finał” z udziałem Zygmunta Krauzego (pianino), Michała Górczyńskiego (klarnet basowy) oraz Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Jacka Rogali. Muzycy zagrają utwory Sławomira Kaczorowskiego, Wojciecha Ziemowita Zycha, Tadeusza Szeligowskiego i Zygmunta Krauzego.
Tadeusz Szeligowski był przez wiele lat pierwszym nauczycielem kompozycji Zygmunta Krauzego. Krauze z kolei uczył kompozycji w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie Katedrą Kompozycji kierował Sławomir Kaczorowski. Krauze był też pierwszym w Polsce twórcą kompozycji przestrzenno-muzycznych, a jest to aspekt, który gra ogromną rolę w utworze Wojciecha Ziemowita Zycha. Ciekawostką jest to, że podczas koncertu będą usytuowani wokół publiczności.
Festiwalowi towarzyszyć będą dwie wystawy plastyczne „Muzyczne inspiracje” i „Artystyczne wymiary II”, podczas których swoje prace zaprezentują uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach.
Bilety na koncerty można nabyć w kasie Filharmonii oraz za pośrednictwem strony internetowej www.filharmonia.kielce.pl.