W okresie powojennym Anna Narzymska znalazła się w grupie wybitnych artystów tworzących – z inicjatywy Wandy Telakowskiej – projekty i przedmioty artystyczne, w oparciu o wzory czerpane z rzemiosła i sztuki ludowej. Prototypy szmacianych zabawek autorstwa Anny Narzymskiej powstawały w latach 1945-1950 na zlecenie Wydziału Wytwórczości, przekształconego następnie w Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji (BNEP), a w roku 1950 w Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Artystka pracowała również jako projektantka w kieleckiej Spółdzielni Pracy Przemysłu Zabawkarskiego „Gromada”. Obok większych lalek i zwierzątek, Anna Narzymska-Prauss tworzyła miniaturowe maskotki (laleczki i zwierzątka ok. 3 cm wysokości), które stały się jej znakiem firmowym (kilka wzorów opatentowała w latach czterdziestych). Szmaciane lalki były pełne wdzięku, ubrane w stroje odtworzone ze znajomością każdego detalu. Lalki, zarówno małe, jak i duże, posiadały charakterystyczne, okrągłe, „rumiane” policzki. Artystka finezyjne wykorzystywała różne materiały.
- Wystawa „Filc i spółka" to kolejna, po wystawie „Meble kombinowane. Wzornictwo mebelków dla lalek i przykłady mebli dziecięcych w PRL-u" ekspozycja w kieleckim muzeum, przybliżająca polski dizajn pierwszych lat po II wojnie światowej. W prezentowanych eksponatach można dostrzec wielką umiejętność łączenia tradycji i ówczesnej rzeczywistości - mówi dyrektor Muzeum Zabawek i Zabawy Maciej Obara.
Na wystawę „Filc i spółka. Zabawki Anny Narzymskiej-Prauss” składają się autorskie zabawki artystki (z lat 40. i 50. XX wieku) ze zbiorów Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie. Jej prace ze zbiorów ośrodka prezentowane były współcześnie, m.in. na wystawach: w Muzeum im. K. Puławskiego w Warce (lata 80.), „Ale zabawki” w Muzeum Narodowym w Warszawie (2008) czy „Etnodizajn. Wczoraj dziś: inspiracje czy naśladownictwo”(2014) zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy i Muzeum Narodowe w Warszawie. Lalki Anny Narzymskiej-Prauss znajdą się też na stałej wystawie w Galerii Polskiego Wzornictwa, której otwarcie nastąpi w listopadzie 2017 roku w Warszawie. Ze zbiorów Muzeum Zabawek i Zabawy na wystawie pokazywane są maskotki prezentowane przez artystkę na wystawie oddziału kieleckiego Związku Polskich Artystów Plastyków (1955) oraz wzory wdrożone do produkcji w oparciu o jej projekty dla kieleckiej Spółdzielni Pracy Przemysłu Zabawkarskiego „Gromada” (lata 70. XX wieku). Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog.
- Historia przygotowań do wystawy ma już parę lat. Zaczęło się od małych laleczek, które mnie zafascynowały. Zaczęłam szukać informacji o autorce. Artystka od początku specjalizowała się w laleczkach z materiału. Szmaciane lalki były pełne wdzięku, ubrane w stroje odtworzone ze znajomością każdego detalu. Lalki, zarówno małe jak i duże posiadały charakterystyczne rumiane policzki. Artystka finezyjne wykorzystywała różne materiały: filc, wełnę, płótno, skórę. Tworzyła w latach 40. i 50. XX wieku. To był rozkwit jej twórczości. Projektowała swoje zabawki dla instytucji Ministerstwa Kultury i Sztuki. Nawiązywała do tradycji ludowych. Jej lalki ubrane były w stroje regionalne - mówi kuratorka wystawy Anna Myśliwiec.
Wernisaż wystawy odbędzie się 6 października 2017 roku o godzinie 17.00. Ekspozycję będzie można oglądać do 6 września 2018 roku.