Gapiszon to bohater pierwszego, animowanego programu dla dzieci w polskiej telewizji(1958). Później jego pełne humoru przygody bawiły czytelników czasopisma „Miś” oraz doczekały się wydania książkowego. Gucio i Cezar (niezdarny hipopotam i rozważny pies) pojawili się najpierw w czasopismach dla dzieci, a później w książkach, teatrze i filmach. Kwapiszon to z kolei bohater serii książek zrealizowanych w konwencji fotokomiksu, wydawanych przez „Naszą Księgarnię” w latach 1976-1981. Na wystawie prezentowanych jest kilka części przygód Kwapiszona (I i II wyd.). Po latach Bohdan Butenko stworzył ciąg dalszy przygód tej postaci - O Kwapiszonie, niezwykłym Poznaniu, tajemnicy listu i... (2009).
Ilustracje artysty przypominają dziecięce rysunki. Charakterystyczny język graficzny, z liternictwem naśladującym bazgroły najmłodszych, jest szczególnie widoczny w książce Wiktora Woroszylskiego „Cyryl, gdzie jesteś?”(1966 r.). Butenko chętnie posługiwał się również techniką kolażu, głównie w książkach popularnonaukowych, np. Anety Górnickiej- Boratyńskiej „Zielone pomarańcze czyli PRL dla dzieci”. Swoje dzieła sygnował podpisem "Butenko pinxit" (łac. namalował). Tworzył do końca życia, jeździł na spotkania autorskie i otwarcia wystaw poświęconych jego twórczości . Ostatnie prace artysty pochodzą z roku 2019. Zmarł w wieku 88. lat.
Na naszej wystawie sa prezentowane autorskie książki Bohdana Butenki (tekst i ilustracje) oraz wymienionych wyżej pisarzy. Wystawę uzupełniają czasopisma dla dzieci z rysunkami artysty oraz kartka pocztowa z projektami lalek ze sztuki Krystyny Boglar „Gucio i Cezar”(1977 r.).
Ewa Gruda z Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie, kuratorka wystawy „35 maja i później… Butenko pinxit”, tak charakteryzuje twórczość artysty: Bohdan Butenko to jednak przede wszystkim wybitny artysta książki – zarówno ilustrator gotowych tekstów, jak i twórca książek autorskich, w których tekst i obraz uzupełniają się i wzajemnie przenikają, tworząc spójną artystycznie narrację. Jako tzw. architekt książki stosuje zasadę opracowania całościowego, w którym wszystkie elementy: okładki, wyklejki, strona przedtytułowa i tytułowa, strona redakcyjna, otwarcia i zamknięcia rozdziałów, a wreszcie towarzyszące tekstowi ilustracje są starannie zaprojektowane.
Źródło: MZiZ