Mówiąc w olbrzymim uproszczeniu, "camera obscura" opiera się na zasadzie, która mówi, że światło podróżuje w linii prostej. Jeśli promień światła przedostaje się przez niewielki otwór w cienkim materiale, nie ulega rozproszeniu, lecz kontynuuje podróż, formując obraz na płaszczyźnie naprzeciwko otworu. Jeśli do szczelnie wyciemnionego pomieszczenia przez małą dziurkę w zasłonach lub roletach wpuścimy światło, na ścianie przeciwległej do otworu pojawi się obraz tego, co znajduje się na zewnątrz. Obraz będzie odwrócony zarówno w pionie, jak i w poziomie, ponieważ światło wpadające z lewej strony wyląduje po prawej, a światło wpadające z góry wyląduje na dole. [Fotografia otworkowa – wczoraj i dziś, szeroki kadr.pl]
Mirosław Radomski (rocznik 1965), z zawodu inżynier elektryk, artysta fotografik Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, współtwórca i członek Fotoklubu "Galeria MCK" w Ostrowcu Świętokrzyskim. Autor albumu Kamienne oblicza poświęconemu kamieniarce kunowskiej. Od 2002 r. uczestnik międzynarodowych plenerów Podlaski Przełom Bugu.
Od 2011 r. po warsztatach i plenerze fotografii otworkowej całkowicie pochłonięty tą fotografią. Został wyróżniony w międzynarodowym konkursie fotografii otworkowej Pinhole World w 2013 r. Wziął udział w V Ogólnopolskim Festiwalu Fotografii Otworkowej w 2013 r.
Mirosław Radomski: Fotografię otworkową uważam za kwintesencję fotografii, za czystą fotografię, która powstaje w wyniku zjawisk fizycznych, tylko światło i materiał światłoczuły. Fotograf wybiera motyw, fotografowaną scenę, a resztę wykonuje światło, które prezentuje swoje fizyczne cechy ulegając załamaniu, rozszczepieniu i dyfrakcji, co daje zaskakujące przekształcenia widzianego świata.
_______
Źródła: Galeria Fotografii MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim | szerokikadr.pl | offo.netarteria.info