- Spektakl inspirowany jest kielecką historią spółdzielni zabawkarskiej oraz Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach. Pokazuje świat zabawek, które są przestarzałe w porównaniu z internetem i grami komputerowymi. Jest to opowieść o rodzinie Bałamuckich, która od lat produkuje zabawki. W spektaklu szukamy połączenia tradycyjnego teatru z multimediami - mówi reżyser Michał Walczak, dramatopisarz, scenarzysta, studiował w Szkole Głównej Handlowej. Absolwent wydziału reżyserii Akademii Teatralnej i reżyserii filmowej w Szkole Andrzeja Wajdy. Stypendysta ministra kultury na rok 2004, od 2012 współtwórca grupy teatralnej Pożar w burdelu, autor kilkudziesięciu sztuk teatralnych dla dorosłych i dzieci.
W polskiej stolicy zabawkarstwa – w Kielcach mieszka i pracuje rodzina Bałamuckich, która słynie z produkcji zabawek najwyższej jakości. Zabawki Bałamuckich są od wieków uwielbiane i kupowane przez dorosłych i dzieci. Kochają je wszyscy – poza dziesięcioletnim Miłoszem. Najmłodszy z rodu Bałamuckich nie chce kontynuować rodzinnej tradycji. Miłosz chce tworzyć gry komputerowe. Gdy zamiast wymarzonego laptopa na gwiazdkę Miłosz dostaje kolejną zabawkę, postanawia uciec z domu. Kiedy rodzice szukają Miłosza, ich firmowy sklep staje na krawędzi bankructwa, coraz więcej dzieci zamiast zabawek kupuje gry, tworzone przez tajemniczego Animatusa. Po powrocie do domu Miłosz odkrywa, że sklep jego rodziców kupił Animatus – twórca i producent gier nowej generacji, które zastąpią tradycyjne zabawki. Bałamuccy tracą pracę, a ich zabawki wędrują do Muzeum Zabawek. Aby zarobić na podręczniki i utrzymać rodzinę Miłosz zatrudnia się w wytwórni gier jako tester nowej gry komputerowej Animatusa. Z każdą godziną grania Miłosz coraz bardziej zaniedbuje szkołę i rodziców. Tymczasem do Muzeum Zabawek trafia coraz więcej misiów i lalek porzuconych przez dzieci, które zaczynają cierpieć na tajemniczą chorobę – pixelozę – zmieniającą ludzi w postaci z gry komputerowej. Oddział zabawek z muzeum wyrusza na ratunek Miłosza i innych dzieci.
Kostiumy i scenografię zaprojektowała Agnieszka Zdonek, a muzykę skomponował Andrzej Izdebski, za multimedia odpowiadał Przemysław Żmiejko.
- Zabawki, które obecne na scenie wzorowane są na eksponatach z Muzeum Zabawek i Zabawy. Takim przykładem jest pluszowy miś, który pamięta czasy powstania warszawskiego. Na scenie wystepują różne formy lalkowe. Chcieliśmy stowrzyć świat pełen magii i mamy nadzieję, że nam się to udało - mówi scenograf Agnieszka Zdonek, absolwentka Liceum Plastycznego w Opolu. Studiowała projektowanie scenografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Bratysławie. Współtworzy Teatr Bajaderka - grupę zajmującą się teatrem edukacyjnym dla najmłodszych.
Premiera – 7 marca 2020 roku o godzinie 17.00.