W programie koncertu znajdą się „Uwertura Król Lear” Hectora Berlioza, „Wariacje na temat rococo op. 33” Piotra Czajkowskiego oraz „Poemat symfoniczny nr 6 Mazepa” Franza Liszta.
Wśród wielu uwertur jakie napisał Hector Berlioz, dwie zasługują na szczególną uwagę, ponieważ należą do grona najczęściej wybieranych przez orkiestry symfoniczne i są chętnie grywane przed publicznością. Jedną z nich jest „Król Lear”. To nawiązanie do tragedii Szekspira pod tym samym tytułem, którą kompozytor odkrył przebywając w Rzymie. Tak bardzo zafascynował się dziełem swojego ulubionego autora, że nawet pomimo nękającej go wtedy choroby, napisał do tej sztuki symfoniczną uwerturę.
W roli solistki wieczoru wystąpi Magdalena Bojawnowicz-Koziak, znakomita wiolonczelistka młodszego pokolenia – laureatka Paszportu Polityki, która wykona „Wariacje na temat rococo op. 33” Piotra Czajkowskiego. Temat pochodzi z inwencji Czajkowskiego i jedynie stylizowany jest na dawną melodię. Siedem błyskotliwych wariacji – obrazów stanowi doskonały popis dla wiolonczelistki.
Po przerwie, w wykonaniu świętokrzyskich filharmoników, zabrzmi poemat symfoniczny „Mazeppa”, który jest częścią długiej spuścizny kulturalnej ukraińskiego bohatera. Jest on szóstym z cyklu trzynastu poematów symfonicznych napisanych za czasów Franza Liszta w Weimarze.
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzykiem - rezydentem w Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2024/25 jest Magdalena Basaj.
Bilety w cenie 40 złotych normalny i 30 złotych ulgowy do nabycia w kasie Filharmonii od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17 lub na godzinę przed koncertem.
Źródło: Filharmonia Świętokrzyska