Sobota, 23 marca 2019 - Feliksa, Konrada, Zbysławy

Trzy wystawy w kieleckim BWA A A A

Czwartek, 6 grudnia 2018 Autor: Krzysztof Irski
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza w piątek 7 grudnia o godz. 18.00 na wernisaż trzech wystaw : malarstwa Beaty Ewy Białeckiej, fotografii Krzysztofa Gierałtowskiego oraz malarstwa Joanny Bentkowskiej-Hlebowicz.
Beata Ewa Białecka urodziła się w 1966 r. w Mikołowie. Studia ukończyła na Wydziale Malarstwa Sztalugowego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. „Malarstwo Beaty Ewy Białeckiej powstaje w nieustannym dialogu zarówno z tradycyjną ikonografią chrześcijańską, jak i z ikonosferą kultury popularnej czy światem reklamy. Białecka, jako artystka postfeministyczna, nie musi koncentrować się już na walce o podstawowe prawa, jak miało to miejsce w wypadku tzw. pierwszej fali feminizmu, lecz kieruje swoją uwagę na indywidualne wybory, uwarunkowania życia w kulturze konsumpcyjnej oraz na redefiniowanie pozycji kobiety, funkcjonującej w tradycyjnych rolach społecznych. Na płótnach tej malarki dochodzi do feminizacji ikonografii chrześcijańskiej, co przejawia się w subwersywnej grze z tradycyjnie definiowanymi męskością i kobiecością oraz w wyrazistym akcentowaniu, wręcz nobilitacji kobiety.
Haftowanie malarstwa to relatywna nowość w twórczości Białeckiej, która nadaje mu zaskakujące walory (fragment tekstu Marty Smolińskiej).
                                             
Krzysztof Gierałtowski – członek Związku Polskich Artystów Fotografików ZPAF i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, członek – korespondent Niemieckiego Towarzystwa Fotograficznego DGPh, stypendysta polskiego i holenderskiego Ministerstwa Kultury, Rządu Republiki Francuskiej, jak też Agencji Informacyjnej USA i Fondation pour une Entraide Intellectuelle Européenne oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. 
W BWA zaprezentowane zostaną trzy odsłony twórczości artysty: portrety „12 wspaniałych”, a wśród nich: Tadeusza Kantora, Leszka Kołakowskiego i Wisławy Szymborskiej; 40 portretów znanych Polaków, m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego Dudy Gracza, ks. Adama Bonieckiego, Donalda Tuska, Moniki Olejnik czy Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej oraz fotografie wierzb.
Autor o sobie mówi:
Obcowanie z wierzbą wprowadza nas w świat piękna i magii. Fotografując wierzby w błocie, chłodzie i na wietrze, odczuwałem radość na granicy euforii, bo będąc wnukiem chłopa, związki z tym pejzażem mam zapisane w genach. Fotografując wierzby, jestem rozdarty pomiędzy chęcią zapisu sielskiego pejzażu, a pragnieniem tworzenia abstrakcyjnych kompozycji graficznych. Chciałbym, żeby moje fotografie wierzb były wypowiedzią w dyskusji o potrzebie czerpania przez sztukę inspiracji z otaczającego nas ducha naszej ziemi”.
                                                   
 
Joanna Bentkowska-Hlebowicz ukończyła studia na Wydziale Wychowania Artystycznego WSP w Olsztynie. Dyplom w 1997 r. w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Kiejstuta Bereźnickiego. Stopień doktora sztuk plastycznych uzyskała na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta w Instytucie Sztuk Pięknych Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Promocji Artystów Wybrzeża ERA – ART oraz do Stowarzyszenia Areszt Sztuki i Fundacji Wyłom.
Joanna Bentkowska-Hlebowicz w malarstwie nie podejmuje romantycznej konwencji morskiej przygody uwieńczonej szczęśliwym powrotem. Wybiera – i na tym się skupia – wątek spotkania morza z lądem, ale z wielką konsekwencją wypreparowuje obraz brzegu osłoniętego falochronem z całą industrialną instalacją inżynierii przemysłowej. W obrazach port to pracujący węzeł komunikacyjny, punkt przeładunków towarów, centrum transportu produktów, betonowe nabrzeże, dźwigi, żurawie, suwnice, ażurowe konstrukcje – żelastwo i mętna, stojąca woda portu […]. A jednak taki temat odarty z poetyki przyjętych skojarzeń uzyskuje inny wymiar, szczególną siłę wyrazu. Joanna Bentkowska-Hlebowicz środkami malarskimi realizuje na płótnie skomplikowaną strukturę rytmów, podziałów i napięć przecinających się linii, które składają się na wizerunek portu – zakładu przemysłowego, fabryki, dworca towarowego”
(fragment recenzji doktoratu autorstwa prof. Ryszarda Sekuły, ASP w Warszawie).
 
                                                

Topienie marzanny

Polacy przywiązani są do tradycji i podtrzymują dawne obyczaje. Niektóre z obrzędów zatraciły już...

Moja pasja - fotografia

Zdjęcia pochodzącej z Kielc fotografki Emilii Pluty znalazły się na internetowej platformie...

XIII Świętokrzyski Przegląd Teatrów Szkolnych w Języku Angielskim oraz VI w Języku Niemieckim

18 marca 2019 r., w Wojewódzkim Domu Kultury odbył się przegląd teatrów w języku angielskim i...

Nabór do Konkursu o stypendia twórcze oraz stypendia z zakresu upowszechniania kultury na rok 2019/II

Przedmiotem konkursu są stypendia-mające charakter cyklicznego świadczenia finansowego,...

Topienie marzanny

Polacy przywiązani są do tradycji i podtrzymują dawne obyczaje. Niektóre z obrzędów zatraciły już...

Koncert "Do Gwiazd" pamięci Bronka Opałki

W sobotę 23 lutego w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbył się koncert "Do Gwiazd" poświęcony...

Do Gwiazd

23 lutego 2019 r. w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbył się się koncert pamięci Bronisława...

III Koncert charytatywny DZIELMY SIĘ MIŁOŚCIĄ

3 marca 2019 r w Wojewódzkim Domu Kultury odbył się trzeci zimowy koncert charytatywny...

Powered by Actualizer & Heuristic
Copyright © 2014 by PIK KIELCE
Licznik odwiedzin: 34 995 418
Polityka prywatności | Mapa strony

Cookies

Ta strona korzysta z cookies, które instalowane są w Twojej przeglądarce, więcej informacji w Polityce Prywatności