Jako artysta pracujący przez wiele lat w medium ceramicznym osiągnął wiodącą pozycję i uznanie w tej dziedzinie, a jego prace zaistniały w prestiżowych kolekcjach muzealnych, takich jak: Victoria & Albert Museum w Londynie, Museum of Fine Arts, Houston, Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Le Musée Royal de Mariemont w Belgii.
Marek Cecuła jest też kuratorem licznych wystaw analizujących relacje pomiędzy designem a sztuką, m.in.: „Object Factory” w Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Gardiner Museum w Toronto i Łódź Design Festiwal,
gdzie pokazywał najnowsze międzynarodowe tendencje występujące w ceramice użytkowej i artystycznej.
Założyciel firmy Modus Design działającej w Nowym Jorku od 1980 roku, a od 2000 roku w Polsce.
Marek Cecuła równolegle z projektowaniem prowadzi własną działalność artystyczną, której efekty pokazuje w licznych galeriach w kraju i za granicą.
Marek Cecuła: - „Sztuka w formie zaangażowania społecznego. Artysta, jak antropolog, reaguje na ludzką kondycję, dostrzegając nastroje i ekspresję w płynących falach globalnej rzeczywistości.
Uczucie gniewu w obliczu bezradności, strachu w obliczu rosnącego zagrożenia i nietolerancji, stało się dziś dominującym fermentem osadzającym ciemną warstwę na naszych sercach, duszach i umysłach.
Rosnący podział społeczeństwa na aktywnych i obojętnych, skrzywdzonych i obojętnych, zagrożonych
i obojętnych, staje się coraz bardziej naszą rzeczywistością.
Intencje przekazu artystycznego poruszające ten temat noszę w sobie już od dawna. To wewnętrzna potrzeba plastycznej wypowiedzi, wywodząca się z ciężaru, który zaistniał we mnie od czasu powrotu do Polski. Ciężaru, który tu stał się konkretnym i bardziej namacalnym bodźcem, prowokującym artystyczne zaangażowanie.
To ta ciemna strona czasów Holocaustu, rodzinne przeżycia i nowe przekazy okropnych powojennych wydarzeń, budowały podwaliny do tego projektu. Jednak obecny stan społeczeństwa, napędzany informacją o negatywnej kondycji świata, też domaga się obecności w sztuce. I w tej obecnej analizie tego tematu, naniesione nowe, ciemne warstwy współczesnych wydarzeń, migrują w jej treść, pogłębiając wyraz i emocje wyrażone w materiale ceramicznym.
Interpretacja i komunikacja tego stanu jest tematem projektu instalacji pod tytułem ZAAM.
ZAAM to słowo z języka hebrajskiego, oznaczające gniew Boga, oburzenie”.
Wystawę można będzie oglądać do 17 czerwca 2022 r.
Wernisaż wystawy 3. Międzynarodowego Konkursu Litograficznego
LITHO KIELCE 2021/2022 połączony z ceremonią wręczenia nagród.
Komisja w składzie: Hanna Wróblewska – historyczka sztuki, kuratorka – przewodnicząca jury, prof. Zbyněk Janáček – artysta grafik, Uniwersytet w Ostravie, prof. Mateusz Otręba – artysta grafik – ASP w Krakowie, SMTG w Krakowie, mgr Stanisława Zacharko-Łagowska – historyczka sztuki, krytyk sztuki, dyrektorka BWA w Kielcach oceniła 193 prace 80 autorów i do wystawy pokonkursowej zakwalifikowała 170 prac 80 autorów. Jury zwróciło uwagę na wysoki poziom artystyczny znakomitej większości zaprezentowanych prac i wyraziło satysfakcję z powodu dużej wartości merytorycznej ukształtowanej wystawy pokonkursowej LITHO Kielce III 2021/2022. Nominacje do nagród i wyróżnień otrzymało 24 uczestników:
- Matias Amici
- Łukasz Butowski
- Paulina Buźniak
- Bartłomiej Chwilczyński
- Marek Czaja
- Teresa Frodyma
- Magdalena Hanysz-Stefańska
- Amnat Kongwaree
- Daria Kowalczyk
- Robert Miles
- Ivan Ninov
- Jadranka Njegovan
- Piotr Panasiewicz
- Darina Peeva
- Jia Shan
- Marek Sibinsky
- Zuzanna Szymborska
- Krzysztof Świętek
- Anna Trojanowska
- Karolina Turek
- Magdalena Uchman
- Wang Yuanfeng
- Jacek Zaborski
- Zhang Minjie
- Bartłomiej Chwilczyński – GRAND PRIX – Nagroda Prezydenta Miasta Kielce
- Marek Sibinský – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach
- Jacek Zaborski – Nagroda Wodociągów Kieleckich
- Matias Amici (Argentyna)
- Magdalena Hanysz-Stefańska (Polska)
- Amnat Kongwaree (Tajlandia)
- Piotr Panasiewicz (Polska)
- Darina Peeva (Bułgaria)
- Krzysztof Świętek (Polska)
Wystawa czynna będzie do 17 czerwca.
(źródło: BWA w Kielcach)